in

OMGOMG

Τραγωδία στα Τέμπη – Τι δείχνουν οι 12 ποινικές διώξεις

Με την πρόσφατη απολογία του γενικού διευθυντή (από 1-12-2019 έως και 1-6-2020) της Γενικής Διεύθυνσης Δικτύου του ΟΣΕ ολοκληρώθηκε ένας κύκλος διώξεων και καταθέσεων των εμπλεκόμενων στο πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών, που ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο.

Από εκείνο τον μήνα μέχρι σήμερα ασκήθηκαν συνολικά 12 ποινικές διώξεις, προφυλακίστηκαν 2 άτομα, 5 αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους και 5 χωρίς κανέναν περιοριστικό.

Διαβάζοντας το ρόλο που είχε ο καθένας από αυτά τα 12 άτομα προκύπτει το συμπέρασμα ότι χωρίζονται σε δύο γκρουπ. Στο ένα ανήκουν εκείνοι που σχετίζονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με τον 59χρονο σταθμάρχη, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του σταθμάρχη, και στο άλλο  γκρουπ  ανήκουν  τα άτομα εκείνα που έχουν σχέση με την απουσία συστημάτων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ.

Από τα δύο αυτά γκρουπ, προκύπτει ότι μέχρι στιγμής  για το δυστύχημα στα Τέμπη που έχασαν τη ζωή τους 57 άτομα και τραυματίστηκαν δεκάδες, έπαιξε ρόλο τόσο το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη όσο και η απουσία συστημάτων ασφαλείας από το δίκτυο που θα μπορούσαν να αποτρέψουν το ανθρώπινο λάθος ή να περιορίσουν σε μεγάλο βαθμό να γίνει αυτό.

Ο σταθμάρχης και οι συνάδελφοί του

Το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, περίπου μία ώρα πριν τα μεσάνυχτα, φτάνει στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας από την Αθήνα, η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62. Εκείνη τη στιγμή στο Σταθμό υπάρχει μόνο ένας σταθμάρχης ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα σταθμάρχη για πρώτη φορά στη ζωή του σε ηλικία 59 ετών μόλις ένα μήνα πριν και συγκεκριμένα στις 26 Ιανουαρίου. Ο 59χρονος λοιπόν που μόλις είχε ξεκινήσει στη συγκεκριμένη υπηρεσία,  έχει μπροστά του το ΙC62 που περιμένει να συνεχίσει την πορεία του προς τη Θεσσαλονίκη. Στις 23.04 η αμαξοστοιχία αναχωρεί όμως ο σταθμάρχης, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, έχει κάνει ήδη το εξής μοιραίο λάθος. Δεν πραγματοποίησε αυτόματη χάραξη και έστειλε την αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου αντί της γραμμής ανόδου. Περίπου 20 λεπτά μετά, στις 23,.23, το IC62 συγκρούεται μετωπικά στα Τέμπη στο ύψος του Ευαγγελισμού, με εμπορική αμαξοστοιχία που κατέβαινε από Θεσσαλονίκη με προορισμό την Αθήνα.

Ο σταθμάρχης συνελήφθη, και αφού του ασκήθηκε ποινική δίωξη για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή και της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή, απολογήθηκε στην ανακρίτρια (η υπόθεση δεν είχε πάει ακόμη στον εφέτη ανακριτή) στις 5 Μαρτίου και στη συνέχεια με τη σύμφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακρίτριας κρίθηκε προφυλακιστέος και οδηγήθηκε στη φυλακή όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.

Οι δύο σταθμάρχες μετά την απολογία τους στον εφέτη ανακριτή στα τέλη Μαρτίου είχαν αφεθεί ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους με τον εμπειρότερο σταθμάρχη στο υπόμνημά του να αναφέρει μεταξύ άλλων πως όταν αποχώρησε από τον Σταθμό δεν υπήρχε κάποια εκκρεμότητα για τον 59χρονο, ενώ για την ώρα που συμπίπτουν χρονικά και οι τρεις σταθμάρχες, ουσιαστικά αυτό δεν ισχύει καθώς η συγκεκριμένη ώρα, όπως ισχυρίζεται, είναι για να παραδοθεί με ασφάλεια η βάρδια στον επόμενο σταθμάρχη. Ανέφερε επίσης στο υπόμνημά του ότι ο 59χρονος είχε εμπειρία στη θέση αυτή.

Ωστόσο, για αυτήν ακριβώς την “εμπειρία” ασκήθηκε ποινική δίωξη στον υπεύθυνο βαρδιών.

Ο Επιθεωρητής 

Η ώρα είναι περασμένες 12 τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 31 Μαρτίου και στο τμήμα μεταγωγών στο Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας, επικρατεί αναβρασμός καθώς με τη σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα, ο Προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας της Υπηρεσίας Υποστήριξης Κυκλοφορίας (σιδηροδρόμων) Κεντρικής και Νοτίου Ελλάδος, κρίθηκε προφυλακιστέος μετά την απολογία του.

Η ποινική δίωξη στον Επιθεωρητή ασκήθηκε διότι, σύμφωνα με το κατηγορητήριο ενώ γνώριζε ότι ο 59χρονος σταθμάρχης είχε ελάχιστη εμπειρία στη συγκεκριμένη θέση, τον τοποθέτησε μόνο του στη βραδινή βάρδια σε ένα κεντρικό Σταθμό με κίνηση όπως αυτόν της Λάρισας. Ο Επιθεωρητής όπως και ο σταθμάρχης είναι οι μοναδικοί που έχουν προφυλακιστεί μέχρι σήμερα, με τον πρώτο να έχει καταθέσει ήδη δύο αιτήματα αποφυλάκισης.

Το πρώτο έφτασε να απορριφθεί και από το Συμβούλιο Εφετών διότι σύμφωνα με το σκεπτικό του Συμβουλίου, ο Επιθεωρητής αν αφεθεί ελεύθερος έστω και με περιοριστικούς όρους, “ενόψει και της μακράς θητείας στην υπηρεσία του, και των φιλικών και υπηρεσιακών σχέσεων, τις οποίες έχει αναπτύξει με τους υφισταμένους του, είναι δυνατόν να προβεί σε ηθική αυτουργία παράνομων πράξεων προκειμένου να συγκαλύψει το έγκλημα για το οποίο κατηγορείται σε βαθμό κακουργήματος”. Το δεύτερο αίτημα αποφυλάκισης αναμένεται να εξεταστεί την επόμενη εβδομάδα.

Για να φτάσει βέβαια ο Επιθεωρητής να τοποθετήσει τον 59χρονο στην νυχτερινή βάρδια, χρειάστηκε πρώτα ο τελευταίος να υποβάλει αίτηση μετάταξης από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας στον ΟΣΕ.

Η μετάταξη 

Μόλις έγινε γνωστή η υπόθεση του 59χρονου αμέσως άρχισαν να κυκλοφορούν φήμες ότι στη θέση του σταθμάρχη ο συγκεκριμένος τοποθετήθηκε με πολιτικό μέσο. Τελικά, για την τοποθέτηση του 59χρονου στη θέση του σταθμάρχη, ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για παράβαση καθήκοντος στον πρώην Πρόεδρο και Διευθύνων Σύμβουλο του ΟΣΕ και σε δύο μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης του ΟΣΕ.

Όπως έγινε αργότερα γνωστό, ο τρόπος που ο 59χρονος έφτασε στη συγκεκριμένη θέση είχε ως εξής:

Πριν τη μετάταξη στη θέση του σταθμάρχη το καλοκαίρι του 2022, ο 59χρονος, ήταν τοποθετημένος στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, και από τον Μάρτιο του 2018 είχε καταταχθεί σε νέο κλάδο με ειδικότητα ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων. Το 2022, ο ΟΣΕ, στο πλαίσιο του  1ου κύκλου κινητικότητας έτους 2022,  υπέβαλε αίτημα στην Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας(ΚΕΚ), μεταξύ άλλων για την κάλυψη μιας θέσης σταθμάρχη ΔΕ με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στη Λάρισα, με μετάταξη.  Το αίτημα για τη θέση αυτή περιελάβανε το περίγραμμα της θέσης εργασίας, καθώς επίσης και τα πρόσθετα απαιτούμενα τυπικά ή ουσιαστικά προσόντα του φορέα υποδοχής ήτοι, ο υπό μετάταξη υπάλληλος να χειρίζεται ηλεκτρονικό υπολογιστή και να έχει ηλικία έως και 48 έτη.

Ο 59χρονος τελικά υπέβαλε την αίτηση για μετάταξη στην παραπάνω θέση παρά το γεγονός ότι  ξεπερνούσε  κατά 10 περίπου χρόνια το ηλικιακό όριο των 48 ετών που είχε θέσει ο ΟΣΕ για την προς κάλυψη θέση. Η τριμελής επιτροπή στη συνεδρίασή της, στις 13 Μάϊου του 2022, έκανε δεκτή την αίτηση, και με την απόφαση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ, στις 14  Ιουνίου του 2022 ολοκληρώθηκε η μετάταξη του 59χρονου από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων σε κενή Οργανική θέση του Κλάδου Κυκλοφορίας (ειδικότητας ΔΕ Σταθμαρχών).

Για την μετάταξη αυτή ασκήθηκαν ποινικές διώξεις τον Απρίλιο στον πρώην πρόεδρο του ΟΣΕ και στα δύο μέλη της επιτροπής, οι οποίοι αφέθηκαν ελεύθεροι χωρίς περιοριστικούς όρους μετά την απολογία τους στον Ανακριτή.

Η έρευνα στη συνέχεια στράφηκε στα συστήματα ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Χωρίς τηλεδιοίκηση, χωρίς φωτοσήμανση, χωρίς GSMR 

Τον Απρίλιο δίνεται στη δημοσιότητα το πόρισμα της τριμελούς επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συγκροτήθηκε με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στο πόρισμα αναφέρονταν μεταξύ άλλων ότι τη νύχτα της τραγωδίας δεν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση αλλά ούτε και το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας GSM-R. Αντίστοιχα ήταν και τα συμπεράσματα του πορίσματος των δικαστικών πραγματογνωμόνων όπου σε αυτό αναφέρεται ότι “κατά το χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δε λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί, με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και στην ανοιχτή γραμμή, αφήνοντας τον εν υπηρεσία σταθμάρχη ως μοναδικό εποπτεύοντα της πορείας των συρμών, με τον περιορισμένης εμβέλειας Τοπικό Πίνακα Χειρισμών του σταθμαρχείου”.

Στο πλαίσιο λοιπών των ελλείψεων των προαναφερθέντων συστημάτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο ασκήθηκαν αρχές Απριλίου, ποινικές διώξεις σε πέντε διευθυντικά στελέχη του ΟΣΕ και συγκεκριμένα στους δύο γενικούς διευθυντές της Γενικής Διεύθυνσης Δικτύου (από

από 21-3-2017 έως και 15-11-2019 ο ένας και από από 1-12-2019 έως και 1-6-2020 ο άλλος. Μετά το ‘20 σταμάτησε να υφίσταται η συγκεκριμένη θέση), στους δύο διευθυντές της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Συστημάτων (από 1-4-2017 έως και 30-9-2021 ο πρώτος και από 1-10-2021 έως και σήμερα ο δεύτερος) και στον διευθυντή της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης, από 1-10-2021 έως και σήμερα.

Και οι πέντε μετά την απολογία τους αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους με εξαίρεση τους δύο διευθυντές της Γενικής Διεύθυνσης Δικτύου του ΟΣΕ. 

Το πόρισμα των οικογενειών και η επόμενη μέρα 

Σύμφωνα με πληροφορίες, την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να προσέλθουν στον εφέτη ανακριτή για να καταθέσουν ως μάρτυρες, ένας μηχανοδηγός, ένας υπάλληλος του ΟΣΕ καθώς και διασώστες. Επίσης, την ίδια μέρα αναμένεται στον ανακριτή και ο συνήγορος οικογενειών θυμάτων, κ. Λουκάς Αποστολίδης.

Μετά από αυτό ο ανακριτής θα επικεντρωθεί στη μελέτη της δικογραφίας και ενώ το πόρισμα των πραγματογνωμόνων των οικογενειών των θυμάτων δεν έχει παραδοθεί μέχρι σήμερα στον ανακριτή.

Να σημειωθεί ότι με την έναρξη του νέου δικαστικού έτους τον Σεπτέμβριο, την εποπτεία τον ερευνών για τα Τέμπη αναμένεται να αναλάβει η Εισαγγελέας Εφετών και Διευθύνουσα την Εισαγγελία Εφετών Λάρισας κα Σοφία Αποστολάκη η οποία διαδέχεται τον Σταμάτη Δασκαλόπουλο μετά τη συνταξιοδότηση του τελευταίου τον Ιούνιο.

Τι νομίζετε;

Αφήστε μια απάντηση

Avatar

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Είναι επίσημο – Τέλος τα cookies για όλους στον Chrome 115

“Τα πήρε” η Φιλίνη – «Οι δήθεν, που δεν πουλάγανε, έβγαλαν…»