«Οσο περισσότερα εμπόδια υπάρχουν στις θάλασσες, τόσο δυσκολεύει και η δουλειά μας. Θέλουμε ανοιχτές θάλασσες, ανοιχτό εμπόριο. Καλό θα είναι να κοιτάμε μπροστά, προς τη διατήρηση του παγκοσμιοποιημένου εμπορίου, αντί να σηκώνουμε τείχη».
Το μήνυμα αυτό έστειλε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην Κεφαλαιαγορά του NYSE Tsakos Energy Navigation, δρ Νίκος Τσάκος, από τη μακρινή Κορέα, όπου βρέθηκε μαζί με τον γιο του Παναγιώτη για την παραλαβή δύο νεότευκτων DP2 Suezmax Shuttle Tankers, των «Athens 04» και «Paris 24», από τα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries Co. Ltd. Επεσήμανε δε ότι η ελεύθερη ναυτιλία εξυπηρετεί όχι μόνο την ίδια τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και την παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της.
Τα δύο νεότευκτα DP2 Suezmax Shuttle Tankers χωρητικότητας 154.000 dwt το καθένα είναι τα δύο πρώτα από τα συνολικά 12 αυτού του τύπου που ναυπηγεί στη Samsung η ΤΕΝ και θα τα έχει παραλάβει όλα έως το 2028. Το συνολικό κόστος ναυπήγησης θα ανέλθει σε 1,8 δισ. δολάρια. Ολα τα πλοία είναι σε μακροχρόνιες ναυλώσεις με μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων της Exxon, της Total και της Petrobras. Το minimum των συμφωνημένων ναύλων ξεπερνά τα 2,5 δισ. δολάρια. Τα 12 πλοία θα έρθουν να προστεθούν στα ήδη τέσσερα DP2 Suezmax Shuttle Tankers που βρίσκονται σε λειτουργία, κάνοντας την TEN έναν από τους μεγαλύτερους DP2 operators στον κόσμο.
Τα Shuttle Tankers είναι ένας εξειδικευμένος τύπος δεξαμενόπλοιου σχεδιασμένος για να φορτώνει φορτίο από υπεράκτιες εγκαταστάσεις ή από ένα μεγαλύτερο πλοίο που δεν είναι σε θέση να καταπλεύσει στον προορισμό του λόγω περιορισμών βυθίσματος. Πρωτοπόρος και μεγάλος γνώστης στον τομέα αυτό είναι ο Ομιλος Τσάκου, ο οποίος επένδυσε σε Shuttle Tankers πριν από σχεδόν 14 χρόνια.
Τα συνολικά 12 νεότευκτα πλοία χωρίζονται σε δύο παραγγελίες 3+9 – αμφότερες στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries Co. Ltd. Από την πρώτη παραγγελία απομένει η παραλαβή ενός ακόμη, που είναι προγραμματισμένη για το 2026. Συνολικά, τα δύο ναυπηγικά προγράμματα ανεβάζουν τον στόλο της ΤΕΝ στα 83 δεξαμενόπλοια διαφόρων τύπων και σε δύο LNG carriers, με συνολική μεταφορική ικανότητα 10,2 εκατομμύρια dwt. Τα εννέα DP2 Suezmax Shuttle Tankers τα παρήγγειλε η ΤΕΝ στις 18 Μαρτίου με 15ετείς συμβάσεις απασχόλησης για την Petrobras Transporte S.A. (Transpetro), τη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου της Βραζιλίας. Οι παραδόσεις έχουν προγραμματιστεί για το 2027 και το 2028. Το κόστος ναυπήγησης των εννέα πλοίων θα ανέλθει σε 1,3 δισ. δολάρια. Τα ακαθάριστα έσοδα από αυτό το έργο αναμένονται να είναι γύρω στα 2 δισ. δολάρια.
«Η συμφωνία αυτή μας ανεβάζει σε ένα νέο επίπεδο και ενισχύει τη θέση μας στην αγορά. Με την προσθήκη αυτών των πλοίων η TEN επεκτείνει τον στόλο της και διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη παρουσία της σε έναν κρίσιμο ενεργειακό τομέα», έχει δηλώσει ο δρ Νίκος Τσάκος. Αυτή η παραγγελία ήρθε να συμπληρώσει μια σειρά στρατηγικών κινήσεων που ενισχύουν την παρουσία της TEN στην αγορά των δεξαμενόπλοιων και την καθιστούν έναν από τους βασικούς παίκτες στην παγκόσμια αγορά των θαλάσσιων μεταφορών ενέργειας.
Με τις νέες εξελίξεις ο αρχικός προγραμματισμός ανανέωσης-«πρασινίσματος» μέχρι το 2030 του στόλου της εταιρείας ύψους 2 δισ. δολαρίων έχει ήδη υπερκαλυφθεί, φτάνοντας σήμερα στα 2,3 δισ. δολάρια.
Από την 1η Ιανουαρίου του 2023 η εταιρεία έχει πουλήσει 13 πλοία συνολικής χωρητικότητας 1 εκατομμυρίου dwt με μέση ηλικία 17,5 έτη, ενώ απέκτησε 21 πλοία συνολικής χωρητικότητας 2,3 εκατομμυρίων dwt με μέση ηλικία ενός έτους.
Αυτές οι νέες εξαγορές ενισχύουν σημαντικά την ικανότητα κερδοφορίας του στόλου της και εδραιώνουν περαιτέρω την ηγετική θέση της ΤΕΝ στα πλοία διπλού καυσίμου, που είναι ενεργειακά αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον.
Παράλληλα, η ΤΕΝ έχει δεσμευτεί να βελτιώσει την αποδοτικότητα του υφιστάμενου στόλου της αξιοποιώντας ένα ισορροπημένο μείγμα αναδυόμενων τεχνολογιών και βέλτιστων πρακτικών. Αυτές περιλαμβάνουν συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας, βελτιστοποίηση διαδρομής και ταχύτητας, μέτρα καθαρισμού του κύτους και αντιρρυπαντικής προστασίας, καθώς και την ενσωμάτωση βιοκαυσίμων ως καύσιμα.
«Είμαστε υπερήφανοι για το μοντέλο ανάπτυξης της εταιρείας, η οποία μεγαλώνει συνεχώς με αύξηση οικονομικών μεγεθών σε σύγκριση με πέρυσι. Ο στόλος εκσυγχρονίζεται», είχε σχολιάσει στη διάρκεια γενικής συνέλευσης της ΤΕΝ ο δρ Τσάκος.
Με τα χρόνια η ΤΕΝ έχει στοχεύσει σε ευκαιρίες-σταθμούς για την κατασκευή σύγχρονων πλοίων που της προσφέρουν πλεονέκτημα καθιστώντας την ανάμεσα στους μεγαλύτερους, διαφοροποιημένους και ευέλικτους μεταφορείς ενέργειας στον κόσμο:
■ Το 2007 η απόκτηση και κατασκευή εννέα πλοίων ενισχυμένων για τον πάγο από τη Western Petroleum καθιέρωσε την TEN ως μία από τις ιδιοκτήτριες πλοίων με κατηγορία πάγου παγκοσμίως.
■ Το 2014 η Equinor ανέθεσε στην TEN την κατασκευή εννέα Aframax πλοίων για μακροχρόνια ναύλωση εδραιώνοντάς την ως μία από τις βασικές προμηθεύτριες πλοίων της.
■ Στις αρχές του 2024 η TEN απέκτησε έναν σύγχρονο στόλο πέντε πλοίων από τη Viken Crude της Νορβηγίας, εδραιώνοντας την εταιρεία της οικογένειας Τσάκου ως έναν από τους κορυφαίους παίκτες στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
«Πάντα κοιτάμε μπροστά» είναι το μότο του δρος Νίκου Τσάκου, κάνοντας σαφές ότι το όραμα της εταιρείας δεν περιορίζεται στις άμεσες επενδύσεις, αλλά επεκτείνεται σε μια συνεχή προσπάθεια προσαρμογής και εξέλιξης ώστε να παραμένει πρωτοπόρος στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι.
Η στρατηγική της εταιρείας βασίζεται στις μακροχρόνιες ναυλώσεις των πλοίων της. Παράδειγμα τα δύο νεότευκτα DP2 «Athens 04» και «Paris 24», τα οποία είναι χρονοναυλωμένα για επτά χρόνια από την Total με προαίρεση (option) για ανανέωση. Οι συμφωνίες που υπογράφει η ΤΕΝ διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα και την κερδοφορία της σε κάθε φάση του ναυτιλιακού κύκλου – και στα πάνω του και στα κάτω του.
Οπως σχολιάζει ο δρ Νίκος Τσάκος, «ύστερα από περισσότερα από 30 χρόνια παρουσίας της ΤΕΝ στο Χρηματιστήριο, έχουμε αποδείξει ότι ξέρουμε να αποφεύγουμε τις κακοτοπιές της αγοράς». Η εταιρεία διαχειρίζεται τις κρίσεις και εξέρχεται ακόμη πιο δυνατή.
Από το 1993 αντιμετώπισε πέντε παγκόσμιες κρίσεις: τη δεκαετία του ’90 ήταν η κρίση στην Απω Ανατολή, το 2001 το τρομοκρατικό χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους, το 2008 η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, το 2020 η πανδημία και το 2022 ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η Tsakos Energy Navigation συγκαταλέγεται σήμερα ανάμεσα στους πιο αναγνωρίσιμους και αξιόπιστους παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών στον κόσμο, με επίκεντρο την ποιότητα, τη μακροχρόνια στρατηγική και τη δέσμευση για αριστεία.
Στον ανταγωνισμό υπάρχουν 12 εταιρείες στο μέγεθος της ΤΕΝ που μοιράζονται το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς.
Η ΤΕΝ είναι η μόνη από αυτές τις εταιρείες που έχει δεξαμενόπλοια διαφόρων τύπων, αλλά και LNG, προσφέροντας στον πελάτη αυτό που θέλει, σε αντίθεση με τις ανταγωνίστριές της που εστιάζουν σε έναν τύπο δεξαμενόπλοιου.
Η στρατηγική ανάπτυξης της ΤΕΝ εστιάζει επίσης στην ενίσχυση της παρουσίας της σε αναπτυσσόμενες περιοχές όπως η Λατινική Αμερική, η Αφρική και η Ασία, αγορές που εμφανίζουν αυξημένη ζήτηση για μεταφορές ενέργειας τα επόμενα χρόνια.
GIPHY App Key not set. Please check settings