in

Τρέμουν οι εγχώριοι μαϊντανοί και influencers – Τους έχουν “δεμένους” με μαύρα λεφτά

Ο νόμος 4933/2022 με τον οποίο ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο η κοινοτική οδηγία 2019/2161 για την καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την προστασία των καταναλωτών, νόμος που θεσπίστηκε τον Μάιο του 2022, είναι αυτός που έχει συμπεριλάβει την πιθανότητα να εφαρμόζονται μέσω του influencer marketing αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

  • Συγκεκριμένα, στο άρθρο 8 του νόμου περιλαμβάνεται πλέον στις παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές η υποβολή ή ανάθεση σε άλλο νομικό ή φυσικό πρόσωπο της υποβολής ψευδών αξιολογήσεων ή θετικών κριτικών καταναλωτών ή διαστρέβλωση των αξιολογήσεων ή των θετικών κριτικών καταναλωτών με σκοπό την προώθηση προϊόντων.

Ακριβώς αυτή η διάταξη έχει στόχο να ρυθμίσει την έμμεση ψηφιακή προώθηση προϊόντων από τους influencers.

 

  • Βεβαίως, όπως επισημαίνουν νομικοί, το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί (bots), καθώς και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, όπως προαναφέρθηκε, δημιουργεί νέα προσκόμματα στην εφαρμογή της εν λόγω νομοθεσίας.

 

Άλλωστε ένας από τους βασικούς λόγους που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να διενεργήσει τους ελέγχους για τους influencers είναι για να ελεγχθεί η καταλληλότητα της κοινοτικής νομοθεσίας για την ψηφιακή δικαιοσύνη και να διαπιστωθεί εάν απαιτείται νέα νομοθεσία για να καταστούν οι ψηφιακές αγορές εξίσου ασφαλείς με τις αγορές εκτός Διαδικτύου.

 

  • Βάσει του νόμου 4933/2022, κάθε καταναλωτής ή ένωση καταναλωτών έχει το δικαίωμα να ζητάει τη δικαστική παύση κάθε αθέμιτης εμπορικής πρακτικής και την παράλειψή της στο μέλλον, καθώς και αποζημίωση για τη ζημία που υπέστη εξαιτίας αυτής της πρακτικής.

 

 

Ο καταναλωτής έχει, επιπλέον, το δικαίωμα να ζητήσει μείωση της τιμής ή να καταγγείλει τη σύμβαση.

  • Στην Ελλάδα μέχρι στιγμής πρόστιμο σε influencer έχει επιβληθεί μόνο για φοροδιαφυγή. Το πρόστιμο ύψους 270.000 ευρώ επιβλήθηκε από την ΑΑΔΕ το περασμένο καλοκαίρι. Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, ο Συνήγορος του Καταναλωτή δεν έχει δεχθεί κάποια καταγγελία που να σχετίζεται με παραπλανητική πρακτική μέσω influencer marketing.

Η γαλλική αρχή προστασίας καταναλωτή ερεύνησε 60 influencers, με την έρευνα να καταλήγει στο ότι το 60% αυτών δεν είχε συμμορφωθεί με τη νομοθεσία για τη διαφήμιση και για τα δικαιώματα του καταναλωτή.

  • Το υπουργείο Καταναλωτή στην Ισπανία ξεκίνησε τον Ιούλιο έρευνα στις βασικές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να εντοπίσει περιπτώσεις συγκεκαλυμμένης διαφήμισης από influencers. Στο 77,75% του περιεχομένου που ερευνήθηκε δεν παρεχόταν η απαιτούμενη ενημέρωση.

Πιο ευάλωτοι στο influencer marketing είναι φυσικά οι νέοι, οι οποίοι πολύ συχνότερα από τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας όχι μόνο αγοράζουν προϊόντα που συνιστούν οι influencers, αλλά τα αγοράζουν και μέσω των συνδέσμων (links) που υπάρχουν στις αναρτήσεις των influencers.

Τι νομίζετε;

-2 Points
Upvote Downvote

Αφήστε μια απάντηση

Avatar

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Σταματίνα Τσιμτσιλή – Αυτό είναι το ντεκολτέ που εντυπωσιάζει…

Θεσσαλία – Νέες πληρωμές στους πλημμυροπαθείς