Με την παράδοση της πραγματογνωμοσύνης του καθηγητή χημικού μηχανικού του ΕΜΠ για την φωτιά και τα έλαια σιλικόνης ολοκληρώθηκε μια μεγάλη εκκρεμότητα στην έρευνα του εφέτη ανακριτή για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που αφορούσε το μετά της σύγκρουσης.
Σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα στοιχεία της δικογραφίας όπως τις καταθέσεις σταθμαρχών και τις πραγματογνωμοσύνες του καθηγητή μεταλλειολόγου-μεταλλουργού για τις φθορές στην εμπορική αμαξοστοιχία, το κεφάλαιο “φωτιά και Τέμπη” έχει κλείσει σε μεγάλο βαθμό για την ανάκριση η οποία στρέφεται πλέον στη δεύτερη μεγάλη εκκρεμότητα που απομένει και είναι η έρευνα στο υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
Μια έρευνα που εφόσον καταλήξει σε ευθύνες και άλλων στελεχών του υπουργείου ενδέχεται να επηρεαστεί ως προς την ολοκλήρωση της και από την παράλληλη έρευνα που τρέχει στην Βουλή για τα πολιτικά πρόσωπα.
Θυμίζουμε πως η έρευνα του εφέτη ανακριτή στο υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, τον τελευταίο ουσιαστικά φορέα στην αλυσίδα ευθυνών για το δυστύχημα στα Τέμπη, ξεκίνησε με τις πρώτες διώξεις στελεχών του υπουργείου τον Δεκέμβριο του 2024.
Πρόκειται για δύο στελέχη τα οποία κατά τη στιγμή του δυστυχήματος κατείχαν τις θέσεις του διευθυντή στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών και του αναπληρωτή διευθυντή στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών. Οι κατηγορίες που τους αποδόθηκαν αφορούσαν μεταξύ άλλων το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και έπειτα από σειρά προθεσμιών απολογήθηκαν στον εφέτη ανακριτή στις αρχές Απριλίου.
Οι απολογίες τους μάλιστα και τα συνοδά έγγραφα που προσκόμισαν αποτέλεσαν “κλειδί” για να αποσταλεί η δικογραφία των Τεμπών στο σύνολό της στη Βουλή καθώς προέκυψε και το όνομα του τότε υπουργού Μεταφορών κ. Κώστα Αχιλλέα Καραμανλή.
Το μέτωπο στη Βουλή
Σύμφωνα με το νόμο περί ευθύνης υπουργών όταν κατά τη διάρκεια της ανακριτικής διαδικασίας ο ανακριτής πέσει πάνω σε όνομα υπουργού οφείλει αμελλητί να στείλει τη δικογραφία στη Βουλή καθώς αυτή μόνο έχει την αρμοδιότητα για την άσκηση ποινικής δίωξης σε πολιτικό πρόσωπο.
Η δικογραφία των Τεμπών λοιπόν βρίσκεται εδώ και περίπου τρεις εβδομάδες στη Βουλή προσβάσιμη και στους 300 βουλευτές προκειμένου να την μελετήσουν και να κάνουν τις προτάσεις τους για σύσταση προανακριτικής τα κόμματα που συγκεντρώνουν τον απαιτούμενο αριθμό βουλευτών. Πρόσφατα το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε αίτημα για σύσταση προανακριτικής και ζητά την εξέταση του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, των πρώην υφυπουργών Ι. Κεφαλογιάννη, Γ. Καραγιάννη, Μ. Παπαδόπουλου, του πρώην Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζη και των πρώην υφυπουργών Μ. Χρυσοβελώνη, Ν. Μαυραγάνη και Αθ. Μωραΐτη για τη διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών τους σχετικά με το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών.
Ασχέτως τελικά με το ποιοι και με ποια αδικήματα θα παραπεμφθούν καθώς τον τελικό λόγο έχει η κυβερνητική πλειοψηφία, το δικαστικό συμβούλιο είναι αυτό που θα καθορίσει τις εξελίξεις που ενδέχεται να επηρεάσουν και την κύρια ανάκριση για τα Τέμπη στη Λάρισα στην περίπτωση που ο εφέτης ανακριτής καταλήξει σε ποινικές ευθύνες για τους Γενικούς Γραμματείς.
Το μέτωπο στη Λάρισα
Στην έρευνα του εφέτη ανακριτή στο υπουργείο εξετάστηκαν αρχικά οι αρμοδιότητες των στελεχών κάτω από την βαθμίδα των Γενικών Γραμματέων. Έτσι φτάσαμε στους δύο από τη διεύθυνση Μεταφορών. Αντίστοιχα εξετάστηκε και ο ρόλος στελεχών από το κομμάτι του υπουργείου που αφορά τη Διεύθυνση Υποδομών όμως δεν προέκυψε ποινική ευθύνη για πρόσωπα του συγκεκριμένου τομέα.
Τώρα εξετάζεται ο ρόλος των Γενικών Γραμματέων και μάλιστα σε βάθος εφταετίας όταν δηλαδή ξεκίνησαν το 2016 οι συνεχείς παρατάσεις για τη σύμβαση 717 που αφορά τα συστήματα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες εξελίξεις στο ενδεχόμενο άσκησης νέων ποινικών διώξεων για τους Γενικούς Γραμματείς θα υπάρξουν μέσα στον Ιούνιο. Αν ασκηθούν τελικά διώξεις είναι σχεδόν βέβαιο πως οι κατηγορούμενοι θα ζητήσουν και θα λάβουν προθεσμία προκειμένου να απολογηθούν και με βάση την προθεσμία που δόθηκε στα στελέχη του υπουργείου αλλά και στην πρόεδρο της ΡΑΣ, ο Σεπτέμβρης φαίνεται ως η πιθανότερη ημερομηνία για να έρθουν ξανά στον εφέτη ανακριτή.
Εκεί φαίνεται να προσδιορίζεται περίπου και η ολοκλήρωση της ανάκρισης σε ότι αφορά την συγκέντρωση αποδεικτικού υλικού για να ξεκινήσει μετά το επόμενο στάδιο που είναι η παραπομπή σε δίκη μέσω του εισαγγελέα εφετών και της προέδρου εφετών χωρίς να μεσολαβεί το στάδιο του δικαστικού συμβουλίου μετά και τις τελευταίες τροποποιήσεις στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Υπάρχει όμως και το ενδεχόμενο οι Γενικοί Γραμματείς να απολογηθούν τελικά στον αρεοπαγίτη ανακριτή που θα κληθεί να αναλάβει την υπόθεση των κατηγορούμενων πολιτικών.
Το θέμα του συμμέτοχου και ο διαχωρισμός δικογραφιών
Σύμφωνα με το άρθρο 7 του εκτελεστικού νόμου 3126/2003 περί της ποινικής ευθύνης των Υπουργών ορίζονται οι διατάξεις που αφορούν του συμμέτοχους στα υπουργικά αδικήματα. Στην παράγραφο 1 λοιπόν του εν λόγω άρθρου αναφέρεται ότι “Η άσκηση ποινικής δίωξης κατά Υπουργού καταλαμβάνει υποχρεωτικά και τους τυχόν συμμετόχους, οι οποίοι εφεξής κατηγορούνται και δικάζονται μαζί με τον Υπουργό”.
Αν και η κατάσταση με τα σημερινά δεδομένα είναι ρευστή καθώς δεν έχει ασκηθεί ακόμα δίωξη ούτε σε υπουργό αλλά ούτε και σε Γενικούς Γραμματείς είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο οι απολογίες των Γραμματέων, αν θεωρηθούν συμμέτοχοι στα όποια υπουργικά αδικήματα, να δοθούν στον αρεοπαγίτη ανακριτή που θα αναλάβει την υπόθεση των υπουργών.
Σε αυτή την περίπτωση η ανάκριση στη Λάρισα σε ότι αφορά την συγκέντρωση του αποδεικτικού υλικού μπορεί να ολοκληρωθεί πριν τον Σεπτέμβριο. Φυσικά σε αυτό το σενάριο οι Γενικοί Γραμματείς του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών θα δικαστούν στο Ειδικό Δικαστήριο μαζί με τους πολιτικούς ενώ υπάρχει και η πιθανότητα να συσχετιστεί και η δικογραφία της προέδρου της ΡΑΣ καθώς υπάρχει άμεση σχέση των δύο φορέων στα ζητήματα λειτουργίας και εποπτείας του Σιδηροδρόμου.
Με αυτή τη συνθήκη η δίκη στη Λάρισα θα γίνει με τους υπόλοιπους 33 κατηγορουμένους για τη σύγκρουση δηλαδή τα στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train και ενώ παραμένει ακόμα ανοιχτό το ερώτημα σχετικά με το που θα δικαστούν οι εφτά κατηγορούμενοι για τις παρεμβάσεις στο χώρο. Αν δηλαδή θα δικαστούν μαζί με τους κατηγορούμενους για τη σύγκρουση, αν διαχωριστεί η δικογραφία τους και γίνει ξεχωριστή δίκη στη Λάρισα ή αν θα δικαστούν στο Ειδικό Δικαστήριο μαζί με τον πρώην υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ κ. Χρήστο Τριαντόπουλο.



GIPHY App Key not set. Please check settings