Τα έλαια σιλικόνης υπό συνθήκες τόξου, όπως συνέβη και στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, μπορούν να δημιουργήσουν πυρόσφαιρα, κι αυτό διότι τα έλαια σε θερμοκρασίες άνω των 330 βαθμών Κελσίου αναφλέγονται.
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της έκθεσης πραγματογνωμοσύνης του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου Δημήτριου Καρώνη, την οποία παρέδωσε στον εφέτη ανακριτή της Λάρισας, που διερευνά την σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Οι παραπάνω πληροφορίες προέρχονται από δικαστικές πηγές.
Αναλυτικότερα, στο επίμαχο σημείο της έκθεσης, ο κ. Καρώνης αναφέρει:
“…Με βάση τις ανωτέρω παρατηρήσεις, ο σχηματισμός πύρινης σφαίρας υπό συνθήκες ηλεκτρικού τόξου υψηλής έντασης ρεύματος είναι εφικτός. Αυτό σημαίνει πως και στην περίπτωση του υπό διερεύνηση τραγικού δυστυχήματος είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, αφού έχουν καταγραφεί αναλαμπές που αποδίδονται σε ηλεκτρικό τόξο.
Σύμφωνα με τις σχετικές βιβλιογραφικές αναφορές, η επίδραση του ηλεκτρικού τόξου οδηγεί στον σχηματισμό αερίων που περιλαμβάνουν κυρίως υδρογόνο, καθώς και ακετυλένιο και μεθάνιο.
Από τη διάρρηξη των τοιχωμάτων του μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας (η μόνη που ανεφλέγη) εξήλθε όχι μόνο έλαιο, αλλά και τα αέρια που προέκυψαν από τη διάσπαση του ελαίου σιλικόνης.
Το υδρογόνο και το ακετυλένιο έχουν πολύ χαμηλή ελάχιστη ενέργεια έναυσης (minimum ignition energy, MIE), ευρέα όρια αναφλεξιμότητας και υψηλή ταχύτητα φλόγας.
Τα πολύ ευρέα όρια αναφλεξιμότητας των δύο αερίων σημαίνουν ότι είναι πολύ εύκολο να σχηματιστεί αναφλέξιμο μίγμα στον αέρα. Η χαμηλή ενέργεια έναυσης και τα ευρέα όρια αναφλεξιμότητας των δύο αερίων σημαίνουν την ευκολία έναυσής τους ακόμη και από τους σπινθήρες από την τριβή των τροχιών στις σιδηροτροχιές”.
Σε ερώτηση που τίθεται σχετικά με το εάν είναι δυνατή η καύση του ελαίου (σιλικόνης) ψύξης των μετασχηματιστών και εάν ναι, υπό ποιες συνθήκες, ο κ. Καρώνης απαντά:
“…Όσον αφορά την καύση, τα έλαια σιλικόνης με αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να αναφλεγούν όταν η θερμοκρασία στον χώρο υπερβεί τους 300 βαθμούς Κελσίου και εν συνεχεία να καούν. (…) Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, η θερμοκρασία του μετασχηματιστή θεωρείται υπερβολική όταν υπερβαίνει τους 155 βαθμούς Κελσίου στην περιέλιξη του μετασχηματιστή και τους 90 βαθμούς στο υγρό σιλικόνης. Επομένως, η θερμοκρασία των ελαίων πρέπει να ήταν στην περιοχή των 90 βαθμών και κατά συνέπεια πολύ χαμηλότερη του σημείου ανάφλεξης των ελαίων. Άρα, όσον αφορά την καύση, είναι λογικό να υποτεθεί ότι τα έλαια σιλικόνης συμμετείχαν στην πυρκαγιά λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούσαν μετά την ανάπτυξη της πύρινης σφαίρας”.
Παράλληλα, εξάλλου, παραδόθηκε το πόρισμα του μεταλλειολόγου μεταλλουργού πραγματογνώμονα καθηγητή του ΕΜΠ, κ. Τσακιρίδη, ο οποίος κλήθηκε να μελετήσει τα ευρήματα του κλιμακίου της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού από τις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ, όπου φυλάσσονται τα βαγόνια και τα συντρίμμια.
“Δεν υπάρχουν θραύσματα που να υποδεικνύουν έκρηξη”, αναφέρεται στο πόρισμα.
Το συγκεκριμένο πόρισμα θα σταλεί στη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής, προκειμένου να συνταχθεί το ολοκληρωμένο πόρισμα σχετικά με την έρευνα.
«Θλίβομαι για το ήθος σας»
Με αφορμή το πόρισμα Καρώνη, η θεία του Γεράσιμου Ιάσονα Γεωργιάδη, γιατρός, Ελένη Γεωργιάδου αναφέρει σε ανάρτησή της «Η έκθεση Καρώνη…
Ακόμη μια βόμβα στη ροή της ιστορίας αυτού του βασανισμένου τόπου….
Κ.Καρώνη….
Είμαι μια απλή γιατρός, Ειδικός Παθολόγος και συγγενής επιβάτη της μοιραίας αμαξοστοιχίας. Δεν έχω τα εύσημα της διδαχής γιατί δεν ακολούθησα την πανεπιστημιακή οδό αλλά αυτή της κλινικής εξέτασης. Λυπάμαι πάρα πολύ για το πολυπόθητο, ελεεινό πόρισμα της επιστήμης σας, που τόσο πολύ περίμενε με αγωνία όλη η χώρα.
Το εύλογο ερώτημα είναι:
Μήπως έπρεπε να συγκαλέσετε παγκόσμιο συμβούλιο επιστημόνων (χημικών, μαθηματικών, φυσικών, ιατρών, πυροσβεστών, πυρηνικών κλπ) πριν ανακοινώσετε με τόση σιγουριά το πόρισμα σας?
Άρα μιλάμε για παγκόσμιο έγκλημα …
Όλα τα τρένα της Ευρώπης και όχι μόνο, χρησιμοποιούν τα έλαια σιλικόνης… που βάσει του πορίσματος σας είναι δυνητικά επικίνδυνα σε προσομοίωση συνθηκών.
Τόσο άχρηστοι και επικίνδυνοι όλοι οι μηχανολόγοι μηχανικοί όλων των άλλων χωρών;
Και όλοι οι επιστήμονες της γης αυτής;
Γιατί, σε κανένα πλανήτη εκτός του δικού μας δε θα είχατε ακόλουθους στις ασυναρτησίες σας.
Ανακοινώστε λοιπόν σε όλες τις χώρες του κόσμου, πως πρέπει άμεσα να σταματήσουν όλα τα δρομολόγια του θανάτου …. Όλα τα τρένα της γης…. Γιατί οι Έλληνες επιστήμονες απέδειξαν πως στις ίδιες συνθήκες ανατινάζονται τα τρένα με τα παιδιά σας μαζί… καίγονται…. εξαϋλώνονται … ή βρίσκονται 80 μέτρα μακρυά…. όπως το δικό μας παιδί….
…….Βγάλτε πρωτοσέλιδο τώρα κιόλας την ενοχοποίηση των ελαίων σιλικόνης και σταματήστε όλα τα τρένα του κόσμου μέχρι να βρείτε ασφαλέστερο υλικό……
Ντρέπομαι για όλα.
Θλίβομαι για το ήθος σας …..
Μας καταστρέψατε όλους….
Αναμένω την αντίδραση όλων των υπευθύνων των σιδηροδρόμων του κόσμου….
Εύχομαι να σταθούν στο πλευρό μας.
Γιατί όλοι εσείς αποτύχατε παταγωδώς να αποδώσετε ασφάλεια ακόμη και στον πιο φτωχό, ανήμπορο, ανυπεράσπιστο πολίτη ταξιδιώτη.
Αυτή είναι η χώρα μου…..
Ανακαλύψατε το αίτιο της πυρόσφαιρας..
Σας πιστεύω….
Από αύριο κανένα τρένο δεν πρέπει να επιτρέψετε να κυκλοφορεί σε ράγες μέχρι να βρείτε ασφαλέστερο υλικό…
Εύχομαι να μπείτε στο Γκίνες ευρηματικότητας, ανακάλυψης και προστασίας του Πολίτη….
Με θυμό ….
Ελένη Γεωργιάδου».
GIPHY App Key not set. Please check settings