Το 2025 δεν είναι μια χρονιά “σιωπής” στη ναυπηγική αγορά, αλλά μια χρονιά μετάβασης. Οι Έλληνες εφοπλιστές και οι μεγάλοι παίκτες της παγκόσμιας ναυτιλίας δεν σταμάτησαν τις επενδύσεις.
- Απλώς προσεγγίζουν τις ευκαιρίες τους αλλιώς: με προσοχή, τεχνολογική αναβάθμιση και εστίαση στην περιβαλλοντική συμμόρφωση και τις εξελίξεις στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Το πρώτο εξάμηνο του 2025 χαρακτηρίζεται από σημαντική πτώση στις παραγγελίες νέων πλοίων, αλλά και από μια τάση μετασχηματισμού: τα νέα συμβόλαια είναι λιγότερα, αλλά ακριβότερα, πιο εξειδικευμένα και σχεδιασμένα για τις ανάγκες των επόμενων 20 ετών.
- Σύμφωνα με το capital oι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν μόλις 73 νέα πλοία μέσα στους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς. Πρόκειται για πτώση σχεδόν 70% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, όταν είχαν καταγραφεί πάνω από 135 παραγγελίες. Παρόμοια πτώση παρουσιάζεται και παγκοσμίως, με τα νέα ναυπηγικά συμβόλαια να μειώνονται κατά 63%.
Παρά τη μείωση σε απόλυτους αριθμούς, η Ελλάδα αύξησε το παγκόσμιο μερίδιό της στις παραγγελίες: από 11,5% το 2024 σε 15,8% φέτος. Αυτό δείχνει ότι, ενώ λιγότεροι Έλληνες παραγγέλνουν, εκείνοι που παραγγέλνουν το κάνουν με μεγαλύτερο βάρος και σημασία.
Οι νέες παραγγελίες δείχνουν ξεκάθαρη προτεραιότητα σε containerships και δεξαμενόπλοια (tankers), ενώ οι κατηγορίες bulk carriers και LNG carriers μένουν σχεδόν εκτός παιχνιδιού.
Συγκεκριμένα, έχουν παραγγελθεί:
- Containerships: 33 νέες παραγγελίες – σχεδόν διπλάσιες σε σχέση με πέρυσι.
- Tankers: Περίπου 32 – πτώση σχεδόν 60% σε σχέση με το 2024.
- Bulk carriers: Μόλις 3 παραγγελίες (κυρίως handysize).
- LNG carriers: Μόλις 5 νέα πλοία.
Η μετατόπιση προς τα containerships αντανακλά τη μεταβαλλόμενη γεωγραφία του παγκόσμιου εμπορίου και την ανάγκη για πλοία φιλικά στο περιβάλλον, με dual fuel μηχανές και υψηλές τεχνολογικές προδιαγραφές. Ένα νέο σημαντικό στοιχείο είναι η γεωγραφική μεταφορά των ελληνικών παραγγελιών: από την Κίνα προς τη Νότια Κορέα. Πάνω από 70% των ελληνικών παραγγελιών το 2025 γίνεται σε κορεατικά ναυπηγεία (Hyundai, Daewoo, Samsung), καθώς οι Έλληνες θεωρούν ότι προσφέρουν καλύτερη ποιότητα, πιο αξιόπιστα χρονοδιαγράμματα και σταθερότερο θεσμικό πλαίσιο. Τα κινεζικά ναυπηγεία χάνουν μερίδιο, κυρίως λόγω αβεβαιότητας, υπερπληθώρας παραγγελιών και γεωπολιτικών εντάσεων.
Αν και τα ονόματα δεν δημοσιοποιούνται πάντοτε, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι μεταξύ των δραστήριων παικτών περιλαμβάνονται:
- Η Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη, με παραγγελίες σε container και tanker πλοία.
- Ο όμιλος Προκοπίου, με πιθανές κινήσεις στον LNG και tanker στόλο.
- Και άλλοι παραδοσιακοί όμιλοι, που κινούνται χαμηλόφωνα, αλλά σταθερά.
Η κύρια στρατηγική των Ελλήνων είναι να παραγγέλνουν λιγότερα πλοία, αλλά υψηλής τεχνολογίας, τα οποία θα αντέξουν στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της αγοράς για τα επόμενα 15-20 χρόνια. Τα containers επιστρέφουν και η μεγάλη στροφή εξηγείται από τη σταθεροποίηση των ναύλων, την επαναχάραξη των εμπορικών διαδρομών (λόγω Ερυθράς Θάλασσας) και την ανάγκη για πράσινες μηχανές, που ήδη προσφέρονται σε νέες σειρές. Τα πλοία με καύσιμο LNG, μεθανόλη ή dual fuel έχουν ζήτηση, παρά το αυξημένο κόστος. Οι εταιρείες επενδύουν τώρα, γνωρίζοντας ότι οι κανονισμοί ρύπων του IMO και της Ε.Ε. θα γίνουν πιο αυστηροί από το 2026 και μετά.



GIPHY App Key not set. Please check settings