in

Γιούρι Γκριγκορόβιτς – Νεκρός ο “θρύλος των Μπολσόι”

Ο κορυφαίος χορογράφος Γιούρι Γκριγκορόβιτς, τα μπαλέτα του οποίου καθόρισαν για πολλά χρόνια την εξέλιξη του μπαλέτου στη Ρωσία, πέθανε σε ηλικία 98 ετών.

Την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 98 ετών, ο σπουδαίος χορογράφος Γιούρι Γκριγκορόβιτς, ο «θρύλος των Μπολσόι».

Γεννημένος στο Λένινγκραντ (σημερινή Αγία Πετρούπολη) το 1927, ο Γιούρι Γκριγκόροβιτς ήταν χορευτής, καλλιτεχνικός διευθυντής και χορογράφος, τα μπαλέτα του οποίου καθόρισαν για πολλά χρόνια την εξέλιξη του μπαλέτου στη Ρωσία. Καθ’ όλη τη διάρκεια του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, το όνομά του έγινε συνώνυμο των Μπολσόι.

Την αριστουργηματική τέχνη του Γιούρι Γκριγκορόβιτς απολαύσαμε και στο Ηρώδειο το 2018 με όλους τους συντελεστές του Γκριγκορόβιτς Μπαλέ (150 άτομα: μπαλέτο, ορχήστρα, χορωδία) αλλά και με κορυφαίους σολίστ του θεάτρου Μπολσόι, στην παράσταση “Σπάρτακος” του Αράμ Χατσατουριάν. Τη δραματουργική επεξεργασία είχε κάνει ίδιος ο Γκριγκορόβιτς, βασισμένος στο βιβλίο του Ραφαέλο Τζιοβανόλι πάνω σε γεγονότα από την αρχαία ιστορία και σε σενάριο Ν.Βολκόφ. Ήταν επιθυμία του εκείνη η περιοδεία να φιλοξενηθεί και στο Ηρώδειο που αποτελούσε το φυσικό σκηνικό της παράστασης.

Γεννημένος στις 2 Ιανουαρίου 1927, ο Γκριγκορόβιτς ήταν εγγονός του ναυάρχου της Ρωσικής Αυτοκρατορίας Alfred Rozay και ανιψιός του χορευτή των Μαρίνσκι Georgy Rozai. Γεννήθηκε, δηλαδή σε οικογένεια που συνδεόταν με το αυτοκρατορικό ρωσικό μπαλέτο. Ο σημαντικότερος Ρώσος χορογράφος των τελευταίων δεκαετιών σπούδασε στη Χορογραφική Σχολή του Λένινγκραντ πριν ενταχθεί στο Μπαλέτο Κιρόφ ως σολίστ το 1946. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Κιρόφ, δημιούργησε το πρώτο του σημαντικό μπαλέτο, Το Πέτρινο Λουλούδι (1957), και το 1962 έγινε μαέστρος μπαλέτου της ομάδας. Ήταν επίσης σολίστ στο Θέατρο Μαριίνσκι και για σύντομο χρονικό διάστημα διηύθυνε το μπαλέτο του.

Το 1964 ο Γκριγκόροβιτς διορίστηκε αρχιχορογράφος του Θεάτρου Μπολσόι και παρέμεινε στην περίφημη ομάδα της Μόσχας για πάνω από 30 χρόνια. Τα μπαλέτα που δημιούργησε εκεί περιλαμβάνουν «Ο Καρυοθραύστης» (1966), «Σπάρτακος» (1968), «Ιβάν ο Τρομερός» (1975), «Ανγκαρά» (1976), «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και «Η Χρυσή Εποχή». Χορογράφησε επίσης νέες εκδοχές αριστουργημάτων του παρελθόντος, όπως Η Ωραία Κοιμωμένη (1963, 1973) και τη Λίμνη των Κύκνων, Ραϊμόντα (1984), Η Μπαγιαντέρα (1991) και Δον Κιχώτης, Ζιζέλ (1987) και Ο Κουρσάρος (1994).

Ιβάν ο Τρομερός, Bolshoi Theater, 2012 / Σε χορογραφία Yuri Grigorovich AP Photo/Alexander Zemlianichenko
Το 1995, κατηγορήθηκε ότι επέτρεψε στο θέατρο να βυθιστεί στη στασιμότητα και μετά από πολλές διαμάχες απομακρύνθηκε από το αξίωμά του. Στη συνέχεια χορογράφησε για διάφορους ρωσικούς θιάσους πριν εγκατασταθεί στο Κρασνοντάρ, όπου δημιούργησε το δικό του θίασο. Ο Γκριγκορόβιτς ήταν επικεφαλής των κριτικών επιτροπών πολλών διεθνών διαγωνισμών κλασικού μπαλέτου. Μετά τον θάνατο της συζύγου του, της μεγάλης μπαλαρίνας Ναταλία Μπεσμερτνόβα, στις 19 Φεβρουαρίου 2008, του προσφέρθηκε η ευκαιρία να επιστρέψει και πάλι στα Μπολσόι με την ιδιότητα του χορογράφου.

Ιβάν ο Τρομερός
Ιβάν ο Τρομερός, Bolshoi Theater, 2012 / Σε χορογραφία Yuri Grigorovich AP Photo/Alexander Zemlianichenko
Εκτός από τη σκηνοθεσία μπαλέτων, ο Γκριγκόροβιτς διετέλεσε μέλος κριτικών επιτροπών διεθνών διαγωνισμών. Ήταν μέλος της Μουσικής Εταιρείας της Βιέννης, επίτιμος πρόεδρος του Διεθνούς Θεατρικού Ινστιτούτου, πρόεδρος της Διεθνούς Χορογραφικής Ένωσης και επίτιμος πρόεδρος της Ουκρανικής Ακαδημίας Χορού.

Τα μπαλέτα του Γιούρι Γκριγκορόβιτς κυριαρχούν στο ρεπερτόριο των σύγχρονων έργων, και οι σκηνοθεσίες του στα κλασικά μπαλέτα φανέρωναν την πεποίθησή του ότι το δράμα πρέπει πάντα εκφράζεται μέσω του χορού.

Τι νομίζετε;

-1 Points
Upvote Downvote

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Γρηγόρης Αρναούτογλου – «Στενοχωρήθηκα πολύ με την καταγγελία στον “Εκατομμυριούχο”, ζητάω συγγνώμη»

Τεράστια έκπληξη στο MEGA με τη Φαίη Σκορδά!