Το πόρισμα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών για τη γνησιότητα των βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και το πόρισμα του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τα αίτια της φωτιάς περιμένει ο εφέτης ανακριτής που διερευνά την υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών.
Φορτίο και φωτιά
Τα δύο αυτά πορίσματα ενδέχεται να αποβούν καθοριστικά για την εξέλιξη της υπόθεσης στο σκέλος που αφορά το φορτίο και τη φωτιά. Και αυτό γιατί αρχικά τα βίντεο δείχνουν την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας λίγο πριν συγκρουστεί με την επιβατική στα Τέμπη και στις ανοιχτές πλατφόρμες με τις λαμαρίνες που ακολουθούν τις ηλεκτράμαξες δεν διακρίνεται κάποιο φορτίο που ενδεχομένως μετέφερε λαθραία καύσιμο.
στιγμιότυπο από το βίντεο της εμπορικής. Πηγή Καθημερινή
Από την άλλη, το πόρισμα του καθηγητή αναμένεται να απαντήσει στα ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την ανάφλεξη, την πυρόσφαιρα και τη φωτιά που ακολούθησε της σύγκρουσης και το ρόλο των ελαίων σιλικόνης των μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών στα παραπάνω.
Σε αυτά τα δεδομένα αναμένεται να προστεθούν μεταξύ άλλων για την τελική εκτίμηση του ανακριτή και οι καταθέσεις σταθμαρχών των Σιδηροδρομικών Σταθμών από τις οποίες πέρασε η εμπορική αμαξοστοιχία πριν τη σύγκρουση, αλλά και οι καταθέσεις εργαζομένων στον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στη Θεσσαλονίκη απ’ όπου και ξεκίνησε την πορεία της η εμπορική αμαξοστοιχία το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες τόσο οι σταθμάρχες όσο και οι εργαζόμενοι κατέθεσαν πως δεν εντόπισαν κάποιο παράνομο φορτίο.
Στα χέρια του εφέτη ανακριτή βρίσκονται επίσης αρκετές τεχνικές εκθέσεις και πραγματογνωμοσύνες. Υπάρχει το αρχικό πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων που περιλαμβάνει πορίσματα της πυροσβεστικής και αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους και αναφέρει ως αιτία για τη φωτιά τα έλαια σιλικόνης. Υπάρχει επίσης και το πόρισμα Μεταλλειολόγου καθηγητή του ΕΜΠ που εξέτασε το πρώτο κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας για να διαπιστώσει αν οι αλλοιώσεις σ’ αυτό ήταν αποτέλεσμα σύγκρουσης ή έκρηξης. Στο πόρισμα του ο Μεταλλειολόγος αναφέρει πως οι αλλοιώσεις δεν ήταν αποτέλεσμα έκρηξης.
Τέλος υπάρχουν και οι εκθέσεις τεχνικών συμβούλων των οικογενειών οι οποίες κάνουν λόγο για ύπαρξη χημικής ουσίας που προκάλεσε την φωτιά οδηγώντας στο θάνατο αριθμό επιβατών. Υπάρχει επίσης μια τεχνική έκθεση επιστήμονα για λογαριασμό της Hellenic Train που αναφέρει ως αιτία για τη φωτιά τα καλώδια, την υψηλή τάση και τις μηχανές των ηλεκτραμαξών.
Στη σειρά αυτών των πορισμάτων και τεχνικών εκθέσεων που ξεπερνούν τις δέκα αναμένεται να προστεθεί στο τέλος του μήνα και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ το οποίο σύμφωνα με διαρροές στον Τύπο θα αναφέρει ως αιτία για τη φωτιά την ύπαρξη υδρογονανθράκων.
Υπουργείο Μεταφορών
Αυτό είναι όμως μόνο το ένα σκέλος της υπόθεσης που αφορά το φορτίο και τη φωτιά. Το άλλο σκέλος που είναι και ο βασικός πυρήνας της δικογραφίας, αφορά την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Εδώ τα δεδομένα είναι συγκεκριμένα καθώς απομένει να ολοκληρωθεί η έρευνα του εφέτη ανακριτή στο υπουργείο Μεταφορών όπου μέχρι στιγμής έχουν ασκηθεί ήδη δύο ποινικές διώξεις. Πρόκειται για ένα υψηλόβαθμο στέλεχος από τη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών και ένα από τη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών που ήταν στα συγκεκριμένα πόστα την περίοδο του δυστυχήματος. Οι δύο αυτές θέσεις υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Μεταφορών και σύμφωνα με πληροφορίες η έρευνα του εφέτη ανακριτή στο υπουργείο συνεχίζεται.
Ωστόσο για την ώρα εκκρεμούν οι απολογίες των δύο ανωτέρω στελεχών. Χθες δόθηκε νέα προθεσμία για το Μάρτιο στο στέλεχος της Γενικής Διεύθυνσης, ενώ την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να απολογηθεί το στέλεχος από τη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών με ανοιχτό το ενδεχόμενο να ζητηθεί νέα προθεσμία. Και οι δύο, όπως η συντριπτική πλειονότητα των κατηγορουμένων για τη σύγκρουση, διώκονται για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και για σειρά πλημμελημάτων.
Θυμίζουμε πως οι κατηγορούμενοι μέχρι στιγμής είναι 36 και μεταξύ άλλων αποτελούν ή αποτέλεσαν διευθυντικά στελέχη οργανισμών όπως ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ, η ΡΑΣ και η Hellenic Train σε βάθος εφταετίας. Μάλιστα από τους 36 μόλις τρεις κατηγορούμενοι διώκονται μόνο για πλημμελήματα και αυτοί είναι τα δύο στελέχη της Hellenic Train και ένα στέλεχος της επιτροπής μετατάξεων του ΟΣΕ.
Να σημειωθεί πως στους 36 κατηγορούμενους για τη σύγκρουση έχουν προστεθεί και εφτά κατηγορούμενοι για τις παρεμβάσεις στο χώρο μετά την σύγκρουση (μπάζωμα-ξεμπάζωμα) και την έρευνα γύρω από τη φωτιά. Πρόκειται για τέσσερα στελέχη της Πυροσβεστικής, ένα της Ελληνικής Αστυνομίας, τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και τον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας.
Όλοι κατηγορούνται για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος και με δεδομένο πως ο χρόνος παραγραφής είναι μικρότερος σε σχέση με το κακούργημα, μετά το πέρας της ανάκρισης θα εξεταστεί από τον αρμόδιο εισαγγελέα εφετών που θα αναλάβει την υπόθεση πριν την τελική παραπομπή στο ακροατήριο, αν οι δικές τους υποθέσεις διαχωριστούν από τη βασική δικογραφία προκειμένου να γίνει ξεχωριστή δίκη.
Οι εκκρεμότητες
Ταυτόχρονα, πάνω από το κεφάλι του εφέτη ανακριτή «κρέμεται» τις τελευταίες μέρες και η μήνυσή της κας Μαρίας Καρυστιανού, του κ. Παύλου Ασλανίδη και αριθμού συγγενών σχετικά με χιλιάδες στοιχεία από τις δύο πρώτες μέρες του δυστυχήματος τα οποία δεν μπήκαν στη δικογραφία.
Τα στοιχεία αυτά σύμφωνα με πληροφορίες αξιολογήθηκαν από τον εφέτη ανακριτή και εκτιμήθηκε πως δεν προσφέρουν κάτι χρήσιμο στην ανακριτική διαδικασία. Σε ότι αφορά τη μήνυση, μέχρι στιγμής, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν τίθεται θέμα αυτοεξαίρεσης του εφέτη ανακριτή και η διαδικασία προχωρά κανονικά.
Μια άλλη κρίσιμη εκκρεμότητα έχει να κάνει με την απόφαση του Συμβουλίου Εφετών Λάρισας σε ότι αφορά την αναβάθμιση των κατηγοριών σε κακούργημα για τα στελέχη της Hellenic Train μετά το σχετικό αίτημα που κατέθεσε πριν μερικές εβδομάδες ο δικηγόρος και συγγενής θύματος κ. Αντώνης Ψαρόπουλος.
Σε περίπτωση που αναβαθμιστούν οι κατηγορίες τότε θα ανοίξει ένας νέος κύκλος δικονομικών ενεργειών με τη μετάφραση στα Ιταλικά (σ.σ. τα δύο στελέχη της HT είναι Ιταλοί) χιλιάδων σελίδων από τη δικογραφία προκειμένου να μελετηθούν από τους ίδιους και τους δικηγόρους τους. Μια διαδικασία που αναμένεται να επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό το χρόνο ολοκλήρωσης της ανάκρισης.
Συνοψίζοντας, μέσα στον επόμενο μήνα θα ξεκαθαριστεί αν ο εφέτης ανακριτής επικεντρωθεί πλέον μόνο στο σκέλος της υπόθεσης που αφορά την έρευνα στο υπουργείο Μεταφορών ή αν θα χρειαστεί ν’ ανοίξει νέος κύκλος ερευνών για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και τη φωτιά.
GIPHY App Key not set. Please check settings