in

Canadair – Τα «μαχητικά της φωτιάς» στην πρώτη γραμμή της μάχης με τις φλόγες

Πέρα από ένα απλό πυροσβεστικό αεροπλάνο, τα Canadair είναι τα ισχυρότερα όπλα σε μία άνιση μάχη με την φωτιά που απειλεί ανθρώπινες ζωές, τον φυσικό πλούτο της χώρας και περιουσίες.

Σε μία φωτογραφία της 8 Αυγούστου 2025 στην Κερατέα, που δείχνει ένα Canadair να πετά χαμηλά, ρίχνοντας νερό πάνω στην φωτιά ενώ η νύχτα έχει ήδη πέσει, απεικονίζει την καθημερινή μάχη που δίνουν οι πιλότοι και τα πληρώματα, με τη στήριξη των τεχνικών στο έδαφος.

Είναι ένα στιγμιότυπο ενός αγώνα που δίνεται κάθε καλοκαίρι, με κίνδυνο και αυταπάρνηση, από ανθρώπους που συχνά παραμένουν στην αφάνεια.

Ο χρόνος στην αεροπυρόσβεση μετρά διαφορετικά. Κάθε λεπτό που περνά, η φωτιά εξαπλώνεται, δυναμώνει, αλλάζει κατεύθυνση. Οι πιλότοι των Canadair το ξέρουν καλά: μόλις φτάσει η εντολή, οι μηχανές πρέπει να γυρίσουν, τα check να γίνουν σε δευτερόλεπτα, και το αεροσκάφος να απογειωθεί.

Στην Κερατέα, το σκοτάδι είχε ήδη πέσει. Η πτήση σε τέτοιες συνθήκες, ειδικά πάνω από μέτωπα φωτιάς, είναι από τις πιο επικίνδυνες επιχειρήσεις. Η λάμψη από τις πύρινες γλώσσες παραπλανά το μάτι, οι θερμικές ανοδικές ροές δημιουργούν απρόβλεπτες αναταράξεις, και ο πιλότος πρέπει να υπολογίσει με ακρίβεια το ύψος και την ταχύτητα πριν ρίξει τον πολύτιμο όγκο νερού.

CL-215 και CL-415 – Δύο γενιές στον ίδιο πόλεμο
Η Ελλάδα σήμερα επιχειρεί με δύο τύπους Canadair: τα παλαιότερα CL-215 και τα πιο σύγχρονα CL-415.

CL-215: Παρουσιάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’60, με εμβληματική ικανότητα να γεμίζουν τις δεξαμενές τους σε λίγα δευτερόλεπτα από θάλασσα ή λίμνη. Οι δύο εμβολοφόροι κινητήρες τους δίνουν ώθηση, αλλά η παλαιότητα επιβαρύνει την αξιοπιστία και τη συντήρηση.

CL-415: Η εξέλιξη του τύπου, με στροβιλοκινητήρες Pratt & Whitney PW123AF, βελτιωμένη απόδοση και μεγαλύτερη χωρητικότητα (περίπου 6.100 λίτρα). Παραγγέλθηκαν στα μέσα της δεκαετίας 90’ και άρχισαν να παραδίδονται το 2003.

Παρά τη βελτίωση των CL-415, και οι δύο τύποι ανήκουν πλέον σε έναν στόλο με πολλά χρόνια στην πλάτη. Η συντήρηση είναι συνεχής πρόκληση, ειδικά όταν η παραγωγή έχει σταματήσει εδώ και χρόνια.

Ο βαρύς φόρος αίματος
Η ιστορία των Canadair στην Ελλάδα δεν γράφεται μόνο με αποστολές επιτυχίας, αλλά και με τραγωδίες. Από το 1977 έως σήμερα, δέκα σοβαρά περιστατικά έχουν καταγραφεί με CL-215 και CL-415, πέντε εκ των οποίων με θανάτους πληρωμάτων.

Κάθε μία από αυτές τις απώλειες υπενθυμίζει το ρίσκο. Στις 25 Ιουλίου 2023, δύο πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας έχασαν τη ζωή τους όταν το CL-215 τους συνετρίβη στην Κάρυστο, λίγο μετά από ρίψη. Η συγκλονιστική εικόνα του αεροσκάφους να χτυπά κορυφή και να χάνεται στις φλόγες, μεταδόθηκε σε όλο τον κόσμο προκαλώντας σοκ αλλά και συγκίνηση.

Από την Ελευσίνα το 1977 μέχρι την Εύβοια το 2007 με το CL-415 και την Κάρυστο του 2023, ο κατάλογος των νεκρών πιλότων θυμίζει ότι αυτή η αποστολή είναι από τις πλέον επικίνδυνες που μπορεί να εκτελέσουν τα Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων σε καιρό ειρήνης.

Τι νομίζετε;

-1 Points
Upvote Downvote

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Το απίστευτο δώρο του Πρίντεζη στον… εαυτό του για την Ευρωλίγκα στην Πόλη!

Φωτιά στην Πρέβεζα στην περιοχή Καστροσυκιά και νέα αναζωπύρωση στη Βρυσούλα