Νέες αλλαγές στη χορήγηση του απολυτηρίου από το σχολείο ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας, σε μία προσπάθεια να σταματήσει το φαινόμενο της προαγωγής και αποφοίτησης με χαμηλές βαθμολογίες σε καίρια μαθήματα, με τους μεταξεταστέους να είναι είδος προς εξαφάνιση.
Σε δημοσίευμα της Καθημερινής, αναφέρεται πως ήδη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει ζητήσει προτάσεις από τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς, όπως η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσης (ΑΔΙΠΠΔΕ), για την αναστροφή της κατάστασης. Οι αλλαγές θα συνδυαστούν με τη θεσμοθέτηση του εθνικού απολυτηρίου.
Βάσει των στοιχείων του δημοσιεύματος, στο γυμνάσιο οι μαθητές που προάγονται και απολύονται με βαθμό έως 13 είναι από 10% έως 15%, ενώ στο λύκειο το ποσοστό αυξάνεται περίπου έως και το 20%. Αλλά και αυτός ο βαθμός είναι πλασματικός, καθώς οι εκπαιδευτικοί είναι πολύ επιεικείς με τους μαθητές, ακόμη και στα βασικά μαθήματα.
Ειδικότερα, στο γυμνάσιο o μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 ή όταν έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 13.
Στο λύκειο για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον 10.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, στην Α΄ Γυμνασίου το 15% των μαθητών προάγεται με μέσο όρο από 10 έως 13.
Τα αντίστοιχα ποσοστά για τη Β΄ Γυμνασίου είναι 11% και 9,5% για τη Γ΄ Γυμνασίου.
Στο λύκειο τα αντίστοιχα ποσοστά αυξάνονται έως και 20%, διότι οι καθηγητές θεωρούν ότι πρέπει να είναι ακόμη πιο επιεικείς, με δεδομένη την έμφαση των μαθητών στην προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Οι λόγοι σχετίζονται με την ανυπαρξία αυστηρών εξετάσεων και την πίεση των γονιών. «Πρόκειται για εκπαίδευση του παραλόγου και της ήσσονος προσπάθειας», τονίζει στην «Κ» ο Σωτήρης Γκλαβάς, πρώην πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ο οποίος έχει μελετήσει εις βάθος το πρόβλημα.
Όπως εξήγησε στην «Καθημερινή» ο μαθηματικός Στράτος Στρατηγάκης, το βαθμολογικό όριο είναι εύκολο, καθώς στον μέσο όρο συνυπολογίζεται ο βαθμός της Γυμναστικής και των Θρησκευτικών, μαθήματα στα οποία οι μαθητές έχουν παραδοσιακά υψηλή βαθμολογία.
Επιπλέον υπάρχουν οι κλάδοι των μαθημάτων: η Αλγεβρα και η Γεωμετρία θεωρούνται ένα μάθημα με ένα βαθμό. Η Γλώσσα, η Λογοτεχνία δίνουν επίσης ένα βαθμό, όπως και η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία. Βλέπουμε δηλαδή ότι τρία βασικά μαθήματα δίνουν έναν βαθμό που είναι ισάξιος της Γυμναστικής και των Θρησκευτικών. Ετσι λοιπόν, αν ένας μαθητής έχει βαθμό κάτω από τη βάση στα βασικά μαθήματα, θα έχει στο τέλος της χρονιάς μόνο τρεις βαθμούς κάτω από τη βάση.
Όσον αφορά στο κομμάτι της αξιολόγησης των μαθητών από τους καθηγητές, με δηλώσεις τους στην Καθημερινή έμπειροι εκπαιδευτικοί, σημειώνουν πως ένα στοιχείο είναι ότι συχνά οι ίδιοι πριμοδοτούν τους μαθητές, ιδίως όταν είναι πολύ μέτριοι, ενώ υπάρχει και πίεση από τους γονείς οι οποίοι διαμαρτύρονται σε περίπτωση χαμηλής βαθμολογίας
Η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος είναι τα πολλά 20άρια. Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, το σχολικό έτος 2023-2024 αριστούχοι ήταν οι 179.225 μαθητές γυμνασίου και λυκείου σε σύνολο 680.000 μαθητών, δηλαδή ο ένας στους τέσσερις.
Μεταξύ των προτάσεων που έχουν τεθεί στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι στα βασικά μαθήματα (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική κ.ά.) και στα δύο επίπεδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι μαθητές να έχουν τουλάχιστον δέκα για να προαχθούν.
GIPHY App Key not set. Please check settings