in

Γιάννης Αγγελικούσης. Αυτός είναι ο σύγχρονος Ωνάσης των θαλασσών

Για έναν Έλληνα που είναι ο ισχυρότερος εφοπλιστής του πλανήτη, η σύνδεση με την αυτοκρατορία που δημιούργησε ο Αριστοτέλης Ωνάσης, είναι αναπόφευκτη. Όχι για τον Γιάννη Αγγελικούση, ο οποίος είναι μεν Έλληνας, είναι ο ισχυρότερος εφοπλιστής του πλανήτη, όμως είναι, ταυτόχρονα, και μια εντελώς διαφορετική περίπτωση. Στα 71 του χρόνια, ο «αυτοκράτορας των θαλασσών», έχει επιτύχει κάτι σπάνιο: Να κρατά μακριά τον Τύπο από την προσωπική του ζωή, κάτι που σε τόσο υψηλό επίπεδο μοιάζει… αδύνατο.

 

Ο λόγος γι’ αυτό, είναι απλός. Δεν είναι ο άνθρωπος που θα εμπλακεί σε σκάνδαλα, που θα προκαλέσει με δηλώσεις, με τη συμπεριφορά του, με τον τρόπο ζωής του ακόμα. Δύσκολο να βρεις κάτι «πιπεράτο» για έναν πανίσχυρο εφοπλιστή που είναι ένας σοβαρός οικογενειάρχης, ένας μετρημένος στα λόγια του επιχειρηματίας, ένας εργασιομανής εφοπλιστής, που ζει πάντα κινούμενος μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου και τις περισσότερες ώρες της ημέρας στο γραφείο του και σε meetings για την περαιτέρω γιγάντωση του στόλου του. Η αυτοκρατορία άλλωστε, χρειάζεται πάντα κυβερνήτη. Ο οποίος, άλλωστε, να είναι προσγειωμένος: «Το σημερινό επιχειρηματικό μου δημιούργημα δεν είναι μόνο δικό μου αποτέλεσμα. Είναι αποτέλεσμα αφοσιωμένων στελεχών και των ναυτικών που ταξιδεύουν με τα πλοία των εταιριών μας» λέει για τους ανθρώπους που δουλεύουν στο πλευρό του.

«Είναι μία κατηγορία μόνος του στην παγκόσμια ναυτιλία». Την απάντηση αυτή παίρνει όποιος ρωτήσει για το μέγεθος που ακούει στο όνομα Γιάννης Αγγελικούσης. Είναι από μόνος του μία αυτοκρατορία στη θάλασσα. Η αποστροφή του όμως, προς τη δημοσιότητα και την άσκοπη και μάταιη επίδειξη πλούτου έχει ως αποτέλεσμα να τον γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με τη ναυτιλία και σχεδόν κανείς παραέξω. Κινητήρια δύναμή του όπως εκμυστηρεύεται στη “D” παλιός του συνεργάτης, δεν είναι η δύναμη του χρήματος αλλά η δύναμη της δημιουργίας.

 

Σπάνιο πράγμα για άνθρωπο με τόσο «βαρύ όνομα». Η οικογένεια Αγγελικούση μετακόμισε από την Καρδαμύλη της Μάνης στα Καρδάμυλα της Χίου για να εξασκήσει την… πειρατεία, με εντονότατη δράση στην επανάσταση του 1821 και με μια πρωτοπορία: «Ο προπάππους μου, ο Αντώνης», έχει πει ο Γιάννης Αγγελικούσης, «ήταν το πλέον εξέχον μέλος εκείνης της περιόδου. Έδρασε στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα και σύμφωνα με τις φήμες ήταν ο εφευρέτης των “σημαιών διευκόλυνσης”. Στο δωμάτιό του στο πλοίο είχε ένα συρτάρι γεμάτο με σημαίες από χώρες της Μεσογείου. Λίγο πριν μπει στο λιμάνι του προορισμού του ύψωνε και την αντίστοιχη σημαία».

 

Και, αν ο παππούς του «ήταν ένας κοινότυπος άνθρωπος που έχασε όλα τα χρήματα της οικογένειας και, μαζί με αυτά και τη σύζυγό του», για τον Γιάννη Αγγελικούση, ο πατέρας ήταν και είναι πάντα πρότυπο. Στο ότι πρέπει να είναι κανείς αεικίνητος, δραστήριος, πρωτοπόρος, φιλόπατρις, να βάζει την οικογένεια πάνω απ’ όλα και να μην είναι… πονηρός (Πονηρός ήταν το επώνυμο της οικογένειας μέχρι το 1870, οπότε και το άλλαξε). Αρχές με τις οποίες μεγάλωσε και δεν «ξέχασε», ούτε σπουδάζοντας Business Administration στο Harvard, ούτε στη μετέπειτα πορεία του που έγινε ο κορυφαίος ιδιώτης εφοπλιστής του πλανήτη.

 

Αρχές τις οποίες μετέδωσε και στην επόμενη γενιά. Και, ίσως γι αυτό είναι τόσο απλός στη ζωή του, μακριά από κοσμικές εκδηλώσεις και υπερβολές του φαίνεσθαι. Στη ναυτιλιακή «κοινωνία», όλοι έχουν να πουν έναν καλό λόγο: Για τη σοβαρότητά του, για τη σταθερότητά του, το ταλέντο στη διοίκηση, το γεγονός ότι προτιμά να επανδρώνει τα καράβια του με Έλληνες ναυτικούς, ότι επιμένει να σηκώνει στα σκαριά του την ελληνική σημαία. Ότι στηρίζει τον τόπο που τον γέννησε, υπό κάθε συνθήκη…

 

Ο Γιάννης Αγγελικούσης είναι μοναχογιός, όχι όμως και μοναχοπαίδι. Έχει μία αδελφή, την Άννα, με την οποία διοίκησαν από κοινού τη ναυτιλιακή εταιρία μετά τον θάνατο του πατέρα τους το 1989. Το 2000 ο Γιάννης και η Άννα ακολούθησαν χωριστή πορεία. Η αδελφή του ίδρυσε μαζί με τον τότε σύζυγό της Χρήστο Κανελλάκη την εταιρία Alpha Tankers & Freighters. Ο Γιάννης, σήμερα, στα 71 του συνεχίζει να καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο σε διάφορους τομείς. Μέσα στην κρίση βρίσκει τις ευκαιρίες, ενώ προβλέπει πού θα στραφεί η αγορά και παίρνει θέση αν όχι πάντα πρώτος, τουλάχιστον από τους πρώτους. Έχει φθάσει σε τέτοιο επίπεδο που όλοι στη βιομηχανία, ανταγωνιστές ή μη παρακολουθούν τις κινήσεις του για να κάνουν και εκείνοι το ίδιο.

 

Τα στατιστικά του είναι για το Hall of Fame της παγκόσμιας ναυτιλίας: Έχει στόλο με 131 πλοία συνολικής χωρητικότητας 25,7 εκατομμυρίων τόνων, χωρισμένο σε τρείς εταιρίες ανά κατηγορία πλοίου. Tις Maran Tankers, Maran Gas και Maran Dry.

 

Από τα 131 πλοία τα 54 δεξαμενόπλοια, τα 30 είναι LNG, και 47 φορτηγά. Είναι μακράν ο Έλληνας πλοιοκτήτης με τα περισσότερα πλοία του στην ελληνική σημαία με το εκπληκτικό ποσοστό 88,5%, δηλαδή συνολικά 116 από τα 131 πλοία του! Το 1/7 του ελληνικού νηολογίου αποτελείται από πλοία του Ομίλου Αγγελικούση. Αυτό συνεπάγεται ότι στηρίζει και τους Έλληνες αξιωματικούς μηχανής και γέφυρας από την περίοδο που βρίσκονται στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και μετέπειτα. Είναι από τους λίγους Έλληνες εφοπλιστές που δίνει αγώνα συστηματικό για να μην χαθεί ο Έλληνας αξιωματικός και μαζί του η τεχνογνωσία που έκανε τη ελληνική ναυτιλία παγκόσμια δύναμη. Ενδεικτικό του χαρακτήρα του και της αγάπης του για την πατρίδα είναι το περιστατικό που έλαβε χώρα τον Μάιο του 2006. Έστειλε μήνυμα προς τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη, ότι «αν δεν λάβει η κυβέρνηση μέτρα υποστήριξης της ελληνικής σημαίας, τότε θα σηκώσει άλλες σημαίες στα πλοία του».

 

Την ίδια ώρα ύψωνε την σημαία Μάλτας στο νεότευκτο capesize πλοίο του “Anangel Sailor”. Η κίνησή του αυτή προκάλεσε αίσθηση στα ξένα ΜΜΕ τα οποία έκαναν λόγο για «τελεσίγραφο Αγγελικούση προς την κυβέρνηση. Μάλιστα ο διεθνής Τύπος είχε χαρακτηρίσει την κίνηση Aγγελικούση «ευθεία προειδοποιητική βολή» του προς τις ελληνικές αρχές.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Η Μέγκυ είπε την αλήθεια για τον Ντάνο και την Ιωαννίδου και η Εύη απάντησε

Αυτός είναι ο 19χρονος Elian. Δίνει μάχη με μια πολύ επιθετική μορφή καρκίνου